Linker IT Software
Google
Web www.oraxcel.com
menubar-top-links menubar-top-rechts
Home Help Search Login
Welcome, Guest. Please Login.
SQL*XL: Database to Excel bridge litLIB: Excel power functions pack ExcelLock: Locking and securing your valuable Excel spreadsheets encOffice: Protect your Excel file easy and safe encOffice: Protect your Excel file easy and safe
Pages: 1
KPN zakelijk: geen LAN DNS namen (Read 2345 times)
Gerrit-Jan Linker
YaBB Administrator

KPN zakelijk: geen LAN DNS namen
07.12.10 at 09:42:41

KPN zakelijk: geen LAN DNS namen

Ik ben overgestapt van Planet internet (ook KPN) naar KPN zakelijk. Mijn Speedtouch 580 modem werd omgewisseld voor een Thomson 789vn.

Het bizarre is dat lokale DNS namen niet meer worden ondersteund. Althans zo verteld men het mij. Een lokale DNS naam is gewoon de naam van een van je computers. De vertaling naar het IP adres wordt niet goed ondersteund door KPN.

Setup:
Computer 1: vast IP 1.2.3.4, naam: EEN
Computer 2: vast IP 1.2.3.5, naam: TWEE
Op computer 2 zou je moeten kunnen doen: ping EEN. Dat werkt niet. Ping 1.2.3.4 werkt wel.
Op computer 1 zou je moeten kunnen doen: ping TWEE. Dat werkt niet. Ping 1.2.3.5 werkt wel.

De namen van lokale machines worden dus niet goed uitgegeven. Ik heb natuurlijk in de internet connecties het modem als DNS server opgegeven. Internet adressen gaan prima. Ik kan dus www.google.com prima pingen, maar lokale adressen niet.

Het is onbegrijpelijk hoe KPN zoiets eenvoudigs niet ondersteund. Ik heb een file server die ik files heb genoemd. De files benader ik via UNC als \\files\share\documentje.doc. Ik zou nu dus \\1.2.3.4\share\documentje.doc moeten gebruiken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Oplossing (niet echt):
Klacht ingediend bij KPN (maar nog niets van gehoord).
In de c:\windows\system32\drivers\etc\hosts file een regel opgenomen die de naam aan een ip adres koppelt. Dat moet je dan doen voor iedere PC op het netwerk.  

ps:
Emailen ging ook niet meer.  Je moet nu een aparte smtp server gebruiken. Daar ben ik wel heel blij mee maar ze hadden het even kunnen zeggen. De storing die ik meldde werd na 4 dagen beantwoord! Niet echt zakelijke dienstverlening. In een telefoongesprek hadden ze het al eerder gefixed voor me. Telefoonnr was gratis.

Websites laden niet echt soepel. Vaak moet je twee keer verversen om de site te laten laden.  

IP forwarding was lastig uit te zoeken. Maar het werkt wel!
Back to top

Gerrit-Jan Linker
Linker IT Software
Email WWW Gerrit-Jan Linker   IP Logged
Pages: 1